mandag 2. februar 2009

KONSTRUKSJON OG DESIGN

Mandag 12. Januar kjørte vi opp til Stord som vanlig, men i dag skulle vi ikke ha vanlig forelesning.
Vi skulle få en innføring om broprosjektet vi skulle arbeide med de to neste ukene. Da alle var kommet satte Merete Økland Sortland som er naturfaglærer på HSH i gang med å vise en power point om broer. Der tok hun opp ulike momenter som har med broer å gjøre bla. laster, krefter, konstruksjonselement, material og konstruksjoner som symbol. Jeg ble gjort oppmerksom på mye om broer jeg aldri hadde noen gang fundert over, dette tror jeg gjaldt ganske mange andre i klassen også. Etter presentasjonen, skulle vi få prøve oss litt frem selv, vi fikk utdelt erter og cocktailpinner. Deretter fikk vi beskjed om at vi skulle lage en trekant og en frikant og deretter lage oss en liten fagverksbro. Dette gjorde faktisk at jeg fikk lysten til å prøve å bygge ei bro i litt større format. Dagen var fortsatt ikke over, vi skulle ut i et ikke altfor fristende vær. Ute skulle vi lage en bro med stokker og tau. Dette syntes jeg ikke var noe særlig, mange ble stående bare å se på og dette forstår jeg god, fordi mange ikke kan allslags speiderknuter osv. Skulle kanskje gi mer lyst til å bygge broer, men dette gav meg ikke noe. Selve dagen var grei og jeg fikk et godt overblikk av hva vi skulle drive med i de to ukene som var foran oss.


Dagen etter skulle vi sette i gang med arbeidet. Vi hadde bestemt oss for å jobbe på HSH i Haugesund, slik at vi slapp den lange kjøretiden. Første problemet vi støtte på var hvilken bro vi skulle konstruere. Alternativene var hengebro eller ei fagverksbro. Etter litt diskusjon ble det til at vi skulle bygge ei fagverksbro bestående av a4 ark og splittbinders. Vi begynte å lage broen, etter en liten stund stod vi å så på broen var og lurte på om vi skulle forsette med denne typen bro eller om vi skulle skifte til hengebro. Etter litt diskusjon ble vi enige om at vi hadde kommet for langt i byggingen til å skifte nå. Da vi sluttet for dagen var store deler av broen bygget og framdriften i prosjektet var bra.


Onsdagen kom og vi var nok en dag på HSH i Haugesund. Der forsatte vi med byggingen av broen og kom stadig nærmere et ferdig produkt. Da vi mente produktet var ferdig skulle vi sjekke om broen vår bestod gravet som var satt i oppgaven, at broen klarte å bære 1 kg sukker. Dette gjorde den ikke noe som førte til at vi måtte diskutere hva vi måtte gjøre for å forsterke broen slik at det bestod kravet. Det vi endte opp med var å forsterke broen oppe (overgurten) med skråstakker. Noe som førte til at broen vår klarte å bære 1 kg sukker. Etter testen ble vi enige om å ta dagen og begynne neste dag med uthvilte hoder og nye krefter.


Torsdag ble brukt til å gjøre broen enda mer stabil, dette gjorde vi med å forlenge broen litt, slik at brospennet ble over 1 meter lang. Resten av denne dagen gikk med på å fordele resterende arbeid og til å diskutere/ funderer over hvordan vi skulle lage fagtekst, manual og undervisningsopplegg samt hvordan vi skulle ha presentasjonen av prosjektet vårt.


Fredagen jobbet vi ikke samlet, men alle hadde arbeid de skulle ha gjort til neste gang vi skulle møtes.
Mandagen i andre uka vi jobbet med prosjektet ble brukt til å kjøre til Stord der broen skulle vises frem. I tillegg skulle vi fortelle om laster, krefter osv og svare på de spørsmålene lærerne eventuelt skulle komme med. Vi måtte også bevise at broen vår klarte og bære den ene kiloen den skulle klare. Broen spilte på lag med oss og klarte å bære 1 kg sukker. Vi fikk også med oss hvordan de andre hadde valgt å løse oppgaven vi hadde fått, de resterende gruppene hadde valgt å lage hengebroer. Utseende til de andre broene var en del bedre enn våres bro, men så hadde også de to ulike brotypene forskjellige krav i oppgaven vi hadde fått.


Tirsdagen og Onsdagen jobbet vi på Åkra. Der ble det jobbet med fagtekst, manual og undervisningsopplegg i tillegg å lage en multimodal presentasjon. Siste finpussen på dette ble gjort på onsdagen før fristen gikk ut klokka 13.00. Deretter gjorde vi oss ferdige med planleggingen av presentasjonen som skulle fremvises dagen derpå.


Torsdag og fredag skulle det fremføres, gruppa vår skulle ha framføring på torsdag. Vi satte i gang med framføringen med en film i power point som viste forskjellige broer i allslags former og størrelser. Deretter fulgte fagteksten, manual og undervisningsopplegget. Etter å ha tenkt på framføringen i etterkant, så burde nok en del ha blitt gjort annerledes og kanskje ha blitt planlagt på en annen måte. Dette er noe som er en god erfaring til neste gang noe slik skal gjøres.


Onsdag, 28. Januar var vi på Hauge og snakte med rektoren og sørget for at alt var klart til neste dag, da vi skulle ha en dag i praksis som skulle handle om broer som vi hadde hatt om i 2 uker.


Torsdagen møtte vi spendte opp på Hauge skole og var klare til å sette i gang med dagen som skulle omhandle broer. Hvordan denne dagen gikk, vil jeg komme tilbake til senere i bloggen.


Undervisningsopplegg/ Praksis


En del av oppgaven vår var som nevnt tidligere å lage et undervisningsopplegg som skulle prøves ut i en dag med praksis. Opplegget vårt gikk ut på at elevene skulle få prøve å bygge den samme broen som vi hadde laget, grunnen til at vi valgte det var at da hadde vi erfaring med å bygge akkurat den broen. Dermed kunne vi bruke vår erfaring til å hjelpe elvene hvis de skulle sitte ha problemer med å konstruere broen. Før vi begynte med byggingen av broene, spilte vi av den filmen vi hadde laget på power point. Den innholdt bilder av masse forskjellige broer og med ”Bridge over trouble water” i bakgrunnen var det en veldig fin start på økten. Dette vi også veldig gode tilbake meldinger av øvingslærerne våre. Etter hadde vi en liten gjennomgang om hvilke typer broer som finnes og om krefter, laster osv. Deretter kjørte vi samme opplegget med pinnene og ertene som Merete gjorde med oss, slik at elvene skulle få se hva som var sterkest av trekanter og firkanter. Etter en liten pause etter det bar det i gang med byggingen av broene. Vi hadde delt inn i fire grupper der hver gruppe skulle lage en bro, der vi tilslutt skulle ha konkurranse mellom broene får og se hvilken bro som klarte å bære mest. Dette gjorde at alle ble sikkelig giret, noen selvsagt mer giret enn andre. En erfaring jeg fikk med meg når vi bygget broene, er at når vi jobber i slike grupper er det alltid noen som vil melde seg litt ut, og som ikke er så veldig interessert i å være med å bygge bro eller høre på hva du har å si. Med alt i alt gikk arbeidsmåten vi hadde valgt å arbeide i strålende. Konkurranse elementet var svært viktig føler jeg fordi det gjorde at alle gledet seg til å bli ferdige for å overvære konkurransen. Stemningen når konkurransen var veldig bra og mange var engasjert. Selvsagt ble noen skuffet og noen glade. Det man virkelig må passe på er at når har konkurranse må alle gjøre likt. For hvis noen får bruke teip(noe som viste seg å være en stor fordel), mens andre ikke, vil det føre til litt krangel.
Men alt i alt når jeg sitter her og tenker på hvordan denne dagen i praksis var, så har jeg selv egentlig bare positive ting å si. For selve økten med elevene var helt strålende, elevene var veldig engasjerte og ivrige. De hørte på det vi hadde og si før vi begynte med selve byggingen og de eksemplariske når vi skulle bygge broen. En dag jeg gikk til med litt angst for at elevene ikke skulle synes var noe gøy, viste seg og bare være meningsløse bekymringer. Grunnen til at jeg tror at denne dagen i praksis ble slik en suksess var at elevene fikk lov å gjøre noe annerledes enn den ”vanlige” skole dagen. Altså ble dette en positiv opplevelse i praksis


Refleksjoner om oppgaven og arbeidsprosessen.
Første gang jeg fikk høre om oppgaven var tanken min hva slags tull er det nå jeg skal gjennom da, bygge broer? Må innrømme at jeg var sikkelig negativ til denne oppgaven etter første dag. Vi hadde fått høre masse om broer og prøvd å lage ulike broer. Dette førte til at jeg rett og slett ikke fant dette prosjektet til å være relevant for den utdannelsen vi tar. Satt egentlig der og følte jeg skulle bli en som skulle bygge broer resten av livet sitt. Etter hvert som vi kom i gang og begynte å arbeide med selve broen, fagteksten, manual, undervisningsopplegget og presentasjonen mener jeg det gikk et lys opp for meg. Kanskje det ikke var selve oppgaven å bygge broen som var hovedfokuset, men det at vi skulle lære oss i å fordele arbeid og samarbeide/forholde oss til andre. Hvis det var nettopp det som var hovedfokuset så ser jeg relevansen med utdannelsen vi tar, for å være lærer handler nettopp mye om å kunne arbeide og samarbeide med andre.
Endringer jeg synes kan gjøre hvis dette skal gjennomføres flere ganger er kanskje at man velger mer relevante temaer å jobbe med, slik som fremtidens skole var. Nå snakker jeg bare for meg selv, men kanskje andre også har samme meningen at broer og brokonstruksjoner ikke er så veldig spennende og at jeg heller ville f. eks ha bygd framtidens skole. Dette går kanskje andre veien også at de som bygde skole ville kanskje mer og bygd broer eller bygd med lego. En annen sak som kan bli bedre til neste gang dere skal gjennomføre dette er det som ble sagt på evalueringen at man fordeler de ulike teamene, slik at man ikke høre 4 bro presentasjoner på rad. Man bør heller fordele dem slik at det ikke blir så tungt å høre på.
Kan vel si at jeg er mer positiv til oppgaven nå enn jeg var når vi holdt på med den, dette kanskje pga litt reflektering over saker og ting.
Når det gjelder arbeidsprosessen, så mener jeg arbeidsprosessen i gruppen. Arbeidet med prosjektet gikk veldig bra og vi fikk gjort mye. Broen ble bygget først, dette ville hvert fall jeg ha gjort annerledes ved en annen anledning, jeg ville nok ha laget manual først. Dette fordi da ville vi hatt noe og sett på og ikke trengt og gjort så mange endringen underveis. Fordelingen av selve arbeidet følte jeg var bra og vi satt mye og arbeidet sammen om mye, det jeg ville ha gjort annerledes var fordelingen av stoffet til presentasjonen. For den ene tingen som gikk ”galt” i prosjektet vårt, var presentasjonen, den var etter min mening og det jeg har lært om hvordan en presentasjon skal være ikke særlig bra. Dette er kanskje bra å oppleve så tidlig at man får erfaring om hvordan det skal gjøre og ikke skal gjøres slik at man kan forbedre seg til andre anledninger.


Konklusjonen blir da at et prosjekt som virket meningsløst ut fra starten faktisk ble et lærerikt prosjekt på både godt og vondt. :)


(Bilder skulle det også ha vært med i bloggen, men pga tekniske problemer må bildene vente med å i bloggen)

2 kommentarer:

Steinar sa...

Bra at du både tar med positive og negative opplevingar frå dette prosjektet, det er eit godt utgangspunkt for læring, og du har med fleire interessante refleksjonar omkring dette.

Deler av desse erfaringane kunne du gjerne ha skrive meir og reflektert meir omkring. For eksempel så skriv du at framføringa ikkje gjekk så bra. Kva var det her som ikkje var bra, og kva burde ha vore planlagt på ein annan måte?

Det er også interessant å lese om ulike meiningar og prioriteringar i gruppa. Kva refleksjonar gjer du deg omkring kva som kan gjerast i framtida for å få til eit enda betre gruppesamarbeid?

Flott at elevane hadde det kjekt med bruoppplegget dykkar, det er sjølvsagt viktig, men kva trur du dei lærte?

Einars blogg sa...

Hei Steinar. Når jeg tenker på hva som ikke var bra i framføringen, så er det noen få faktorer jeg snakker om, men som er svært viktige. Første er at planleggingen, vi brude nok ha planlagt mer hvordan vi skulle gjøre under framføringen. Gjelder fordelingen av stoff, hatt mere flyt i selve framføringen og vi skulle nok ha fordelt tiden vi brukte på de ulike delene av framføringen på en annen måte enn det ble gjort på.På vidergående fikk vi være med å vuderere hverandre når vi hadde prosjekter med framføringer får å få et innblikk i hvordan læreren vår satte karakterer. Dette mener jeg at vi hadde stort utbytte av og hvis selv skulle ha bedømt framføringen ut i fra hva jeg mener så gikk denne framføringen dårlig. Nettopp pga de faktorene som står nevnt ovenfor.

For å få et bedre gruppesamarbeid må vi nok ha klarer avtaler, slik at man får gjort det man må/skal gjøre. Dette er viktig for at man skal bli ferdige og for å få et godt produkt.

Læringsutbyttet i bruopplegget er jeg litt usikker på. En ting de hvertfall lærte var at det finnes ekstremt mange forskjellig typer broer og mange måter å konstruere de på. I tillegg så lærte de at trekanter er mye mer stabil enn firkanter. De lærte nok også å samarbeide i grupper for å få et godt produkt som de ville slå de andre gruppene med. Denne konkurranse delen førte til at de ble veldig ivrige og stortsett alle deltok og ville bygge en solid bro.