fredag 29. august 2008

En lærer jeg husker!

Læreren jeg husker godt frå min egen skoletid, er en lærer jeg hadde for ikke så lang tid tilbake. Han var læreren min i norsk og historie på videregående.


Det første jeg husker når jeg tenker på han er stilen og væremåten. Stilen var alltid gjennomført, alltid skjorte, fancy bukser og skjegget så helt likt ut i 3 år( fantastisk prestasjon!). Han så rett å slett ut som han kom frett ut fra reklamen for dressmann. Og væremåten hans var eksemplarisk, han hadde vel et utbrudd på 3 år, og det utbruddet forstod alle i klassen utenom en. Trossalt denne rolige stilen, hadde han alltid full
respekt hos alle elevene.


En annen ting jeg husker godt med han var at etter vi hadde hatt framføringer så tok han hele klassen med på å vurdere hvilken karakter som skulle gis. Han satt sin karakter og etterpå så han på den karakteren vi hadde satt. Som regel så stemte karakterene overens. Dette førte til at vi forstod karaktersettingen hans og i tillegg hva han var ute etter hos oss. Dette tror jeg kan ha vært svært nyttig for meg som forhåpentligvis går ut som lærer om 4 år.


En ting som også slår meg med denne læreren var at han alltid var utrolig godt forbredt, og alltid hadde en nøydløsning hvis det ble nødvendig. I tillegg den utrolige kunnskapen hans om alt innen fagene norsk og historie, men det er vel kanskje noe som kommer etter 30 år som lærer.


Måten hans å undervise på var ganske ensformig, ved at han stod storsett framme med kateteret og fortalte. Men han klarte faktisk kunsten med å holde oss aktive i timene allikevel. Selv om jeg skal innrømme at jeg duppet av i noen få timer.


Men hvis jeg blir en lærer i nærheten av hans klasse så er jeg strålende fornøyd!

1 kommentar:

Steinar sa...

Kjekt at du trekkjer fram eit nytt minne. Bra at lærarar i vidaregåande også set sine spor! Kva slags kriterier brukte han når han sette karakterar, kva var det han og de såg etter når de vurderte?