fredag 5. september 2008

Hvorfor bli lærer? Og hvilke roller har en lærer?

Hvorfor jeg vil bli lærer, er et ganske intressant spørsmål som jeg egentlig ikke ha noe fasit på.Som skrevet tidligere i presentasjonen min på fronter, så skulle jeg egentlig vært i militæret nå og ikke studert før neste år. Det førte egentlig til at jeg bare endte ganske tilfeldig her på allmennlærerutdanningen på HSH. Men yrket virker veldig gøy ut og utfordrene, og en av hovedgrunnene for at jeg vil bli lærer er nettopp dette. En annen av grunnene er at læreryrket er et veldig sosialt yrke, du møter mange nye personer hvert år og ingen dager er like og dermed får man god varasjon, noe jeg tror er viktig for å ikke gå lei av yrket sitt. I tillegg har jeg ei søster så nettopp gikk ut av samme utdanningen, og hun det hun har fortalt om yrket til nå gjør at jeg bare har fått mer lyst til å bli nettopp lærer. Og alle feriene en lærer har er ikke akkurat noe minus, som sagt 3 goder grunner for å bli lærer er juni, juli og august.

Hvilke roller en lærer har?
Jeg er av den oppfattningen av at rollene en lærer har er veldig mange. Man skal være lederen som formidler kunnskap videre til elevene. Denne rollen er kanskje det viktigste, men jeg synest selv at det kanskje er like viktig å være en lærer som elevene føler de kan snakke med på mange forskjellige stadier, både lærer-elev og som venner. Fordi hvis du klarer å oppnå å bli ”venn” med elevene dine så tror jeg det er mye enklere å formidle budskapene du vil. For da vil ikke elevene tenke ” off, nå begynner han igjen”. Grunnen til jeg mener dette er pga egne erfaringer. De lærene jeg har hatt og som har formidlet kunnskap best til meg har jeg også hatt et såkalt ”kompisforhold og lærer-elev forhold”.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Hei! Heilt sant at ingen dagar er like og utfordringane er mange for ein lærar.

Å både ha eit kompis forhold og samstundes vere lærar kan vere ein flott kombinasjon, men nokre kan oppleve vanskar med å kombinere dei to rollene. Kva trur du er viktig å gjere for å klare begge deler samstundes, altså å både vere kompis, men også leiaren?

Einars blogg sa...

Først og fremst tror jeg det er viktig å få respekten til elevene. For hvis du klarer å få elevenes respekt, så tror jeg at det er mye enklere å få nettopp å være kompis med elevene samtidig som å være lederen. I tillegg må det settes en klar linje, altså man må jobbe seriøst med fagene, men også kunne snakke om andre ting. Slik at elevene ikke bare blir stappet med kunnskap, men også føler de kan snakke med læreren om andre ting. Men jeg er klar over at denne kompinasjonen er svært vanskelig å få til, men de beste lærerene jeg har hatt har vært gode i begge disse rollene. Det gjelder særlig de lærerene jeg hadde på videregående. Og jeg håper selv at jeg klarer det, fordi da tror jeg at jeg blir det læreren jeg ønsker og bli.

Steinar sa...

Ei flott målsetjing for deg, dette!