fredag 26. september 2008

Pedagogisk grunnsyn!

Ja, nå var det kommet til å skrive om mitt pedagogiske grunnsyn. Noe som jeg tror blir lettere etter hvert som vi kommer lengre uti utdanningen vår. For etter så kort tid så vet jeg faktisk ikke hvor jeg helt står i forhold til dette med pedagogisk grunnsyn. Men jeg vil nå prøve å skrive hvor jeg står akkurat nå.

Et pedagogisk grunnsyn er altså dei ideane og oppfatningane som ligger i bunn for dine pedagogiske handlingar. Eksempler på dette er virkelighetsoppfatninger, religiøs tro og livssyn, politisk ståsted og menneskesyn.
Når jeg da skal se på hvor jeg står i forhold til dette så velger jeg å se på de jeg føler jeg kan litt om i skrivende tid. Det er grunnsynene som heter Behaviorisme og Humanistisk psykologi. Behaviorisme mener at alle kan lære alt uansett nasjonalitet, livssyn, religiøs tro, osv. Og de mener at mennesket blir formet av miljøet dvs at mesteparten av menneskelig oppførsel er lært eller feillært. I læringen bruker de et straff og belønningssystem. Hvis du gjør noe bra så får de belønning, mens hvis de gjør noe galt så blir de straffa. Menneske synet deres blir ofte vurdert som et negativt menneskesyn, men som nevn tidligere så mener de selv at de ikke har det gjennom ” at alle kan lære alt”.
Så har du humanistisk psykologi, de fokuserer på å ha menneske i fokus. Der har du maslow, pyramiden hans viser at de grunnleggende i livet til et menneske som f.eks mat, søvn, sex osv kommer før du kan begynne å gjøre andre ting, som f.eks tilegne deg kunnskap.
Og de sier også at menneske har behov for vekst og selvrealisering. Og at menneske tar egne valg, men at de også må stå for det de velger. Teorien deres går altså ut på her og nå, og fremtiden, ikkje fortiden som psykoanalysen gjorde.

Så hva mitt pedagogiske grunnsyn er da, jeg vil se at det er noe midt i mellom, altså jeg mener at i botn og grunn kan alle mennesker lære alt, men selvsagt vil ikkje det skje. Tenk den kjedelige verden, hvis alle gikk rundt og viste alt. Og straff og belønning, kan eg være enig i bare det skjer i rette former. At ikkje straffen er for hard og at ikke belønningene blir for store.
Og det humanistisk psykologi, det med maslow er eg helt enig i for utan det mest grunnleggende så nytter det ikke å starte med f.eks og tilegne seg kunnskap eller andre ting. Og at dette med at de valgene mennesker gjør det må de stå for uansett hva konsekvensene av de valgene de har tatt er.

Dette er så langt eg er kommet i å utvikle mitt pedagogiske grunnsyn, men eg håper at i fremtiden at eg får et meir nyansert forhold til det. Eg har også tro på at mitt grunnsyn vil utvikle seg og at tilslutt vil eg få en god blanding av mange pedagogiske grunnsyn sånn at eg tilslutt har mitt eget pedagogiske grunnsyn. Men her føler eg det gjenstår mye arbeid, men det er også lenge igjen med pedagogikk. J

1 kommentar:

Steinar sa...

Jepp, det er lenge igjen til eksamen, og ditt pedagogiske grunnsyn vil heilt sikkert utvikle seg. Teoriane du trekkjer fram, kan vere gode bygggesteinar på denne vegen. Kor vil du i dag seie at du står i forhold til tradisjonalisme og progressivisme?