torsdag 2. oktober 2008

Undervisningsplanlegging!

Hva jeg mener er viktig å ta hensyn til når jeg skal planlegge ei økt?
Det er mange forskjellige faktorer man må ta hensyn til når man skal planlegge ei økt. Men det jeg mener man først bør ha klart for seg er hva som er målet for økta, hva slags innhold økta skal ha, didaktiske forutsetninger, læringsaktiviteter og etter timen vurdere om det gikk som det var planlagt. Disse punkta tar alle utgangspunktet i diamanten.






Dette med elevforutsetninger mener jeg er ekstremt viktig. Altså det med å ta hensyn til hver enkelt elev. Det betyr at du må vite hva eleven kan fra før, hva eleven interesserer seg for og om eleven har noen spesielle problemer. For når man skal planlegge ei økt så kan man ikke planlegge økta helt lik for alle, for ingen elever er like. Her kommer dette med tilpasset opplæring, at opplæringen skal være tilpasset hver enkelt elev så langt det lar seg gjøre.


Rammefaktorene spiller også en viktig rolle når man skal planlegge ei økt. Noen av rammefaktorene er gitt som f. eks størrelse på klasserom, timeantall osv. Særlig dette med tid tror jeg styrer mange lærer i hvordan de planlegger økter, men som det står i ”didaktisk arbeid”, er det ikke alltid at det er rammefaktorene som hemmer eller fremmer arbeidet, for rammene blir tolket av læreren.



Hvilke mål du setter deg for økta er også med på å forme planlegginga de av økta. Altså hvis målet for økta er at klassen skal lære fakta om f. eks eventyr, så vil jo planleggingen din basere seg på å finne fakta om eventyr som elevene kan ta til seg. Her mener jeg det er viktig å finne stoff som både passer for de som tar ting lett og de som sliter litt mer med å ta til seg kunnskap.



Det er 3 tingene av ”diamanten” jeg ville lagt hovedfokus på når det gjaldt å planlegge. Fordi innholdet sier seg selv etter hvilke mål du legger opp til, men selvsagt må innholdet være klar når du skal ha økta. Og hvordan du skal formidle kunnskapen, der mener jeg at du bør se det litt an i forhold til hvordan de andre faktorene er, men at du har flere muligheter klare som du er i stand til å bruke.


Men dette med diamanter og andre modeller som skal hjelpe til i planleggingen, tror jeg hun som holdt presentasjonen på Hauge skole har helt rett i at det bare er i begynnelsen vi tenker på modellene, og tilslutt ligger bare dette latent i oss. Altså at vi gjør det uten å tenke på noen modell, det bare gå automatisk i hodet.

Jeg husker også at noen i klassen sa at man kanskje burde planlegge litt for lite, enn for mye. Det utsagnet støtter jeg, hvert fall til noe annet er erfart. Fordi som Steinar sa det så er ofte de ”beste” timene der man må trø til med litt improvisasjon. Det har jeg selv erfart som elev også, siste året på videregående så møtte ikke så veldig mange opp til undervisning en dag av naturlige grunner (russefeiringa). Dette førte da til at lærens plan måtte endres, noen læreren ikke var glad for, men dagen ble suksess, det sier seg selv når jeg i dag husker nesten hele skoledagen.

Så jeg konkluderer med at det er viktig å ha planlagt økta, men man må være klar til å improvisere hvis ikke alt går 100 % etter planen, og som i resten av hverdagen er det sjelden at alt går slikt du har tenkt.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Yes, det er viktig å kunne improvisere, det er ein del som eg meiner høyrer heime i "kunsten" å vere lærar.

Når det er sagt, så kan improvisasjon også vere "planlagt", i alle fall tenkt gjennom, har du nokre "triks" eller aktivitetar på lur som du kan tenkje deg å "improvisere" med?

Heidi G. sa...

Hei Einar! Jeg synes det virker som om du har tenkt godt igjennom hva du synes er viktig før du begynte å skrive, noe som gjør at teksten er oversiktlig i tillegg til at vi vet hva du skal kommentere. Du forklarer dine syn enkelt og greit. Hva synes du om de andre modellene? Til det du skriver om at du mener man helst bør planlegge for lite enn for mye tror jeg ikke jeg er helt enig, men jeg skjønner argumentet ditt! Etter mitt syn er det greit å ha litt ekstra liggende i bakhodet selv om man ikke tenger å planlegge dette til minste detalj. Jeg synes det virker som du har god oversikt, og at du har klart for deg hva du selv mener om dette emnet. Bra:)

Einars blogg sa...

Til steinar: Hmm, nå har jeg tenkt lenge, men vet ikke om jeg har noen konkrete "triks" eller aktiviteter på lur enda. Men det jeg har kommet frem til er at er veldig avgjørende hvilket klassetrinn du har når du skal improvisere. Fordi jeg mener at det er mye lettere å improvisere på f.eks barneskolen, enn i f.eks den videregående skolen. Men noen aktivitetar kan være "plump" i matte, du har alle slags varianter med bingo og jeg tror det alltid er lurt å ha en film på lur om teamet du har om tilfelle noe skulle skje som ikke er helt etter planen.