fredag 10. oktober 2008

Hvilke faktorer som spiller inn når man skal skape et godt læringsmiljø

Jeg skal da velge 3 faktorer jeg mener er viktige for å skape et læringsmiljø. Første faktoren er respekt, og med respekt mener jeg at elevene har respekt for læreren og elevene. Dette er veldig viktig, fordi læreren må ha respekt hos elevene for å kunne formidle kunnskapen. Elevene må også ha respekt for hverandre, for tenk deg den klassen der ingen av elevene respekterer hverandre. Det hadde bare ført til bråk og problemer, og ingen læring derfor er det viktig at elevene har gjensidig respekt for hverandre slik at det dannes et godt læringsmiljø i klassen.




En annen ting jeg mener er viktig for å skape et godt læringsmiljø er faktisk hvordan plasseringen av elevene i klassen er gjort. Og med det mener jeg f. eks om elevene sitter en og en eller i grupper. Mine egne erfaringer om det er at å sitte to og to er det ”beste” fordi da har du noen å samarbeide med i tillegg til at du kan jobbe individuelt. Ta f. eks hvis elever sitter i grupper så vil det bli mye snakking og lite jobbing, det er mine erfaringer, men selvsagt kan også dette gå, men det krever mye av elevene. For jo flere du har å snakke med, jo mer snakking blir det. Og en annen ting som er viktig for å skape et godt læringsmiljø når det gjeld plassering så er det viktig å finne folk som kan jobbe sammen og samarbeide, slik at de får jobbet godt. Grunnen sier seg selv, for hvis du setter to stk sammen som ikke jobber noe bra sammen, så sier det seg selv at det ikke er med på å skape et godt læringsmiljø.



Siste momentet jeg vil ta opp er lærerens måte og formidle sin kunnskap og væremåten. Får elevene seg veldig lett om læreren mener det han sier, eller om han bare sier det for han må det. Og hvis en lærer står og formidler kunnskap, mens kroppsholdningen hans sier at det han sier er bare tull og vas og han heller ville ha snakket om noe helt annet. Det vil da føre til at elevene tar til seg kunnskapen på samme måte som om hvis læreren er aktiv og ivrig når han prøver å formidle kunnskapen.



Dette er 3 av de faktorene jeg mener er blant de viktigste når det gjelder å skape et godt læringsmiljø, men selvsagt er det mange flere faktorer som er med på å spille en rolle når det gjelder å skape et godt læringsmiljø.


God Helg!:)

4 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Du sier; "Første faktoren er respekt, og med respekt mener jeg at elevene har respekt for læreren og elevene".

Når en skal forklare et ord/begrep, er det bedre å forklare det med andre ord enn det du skal beskrive.

Jeg skjønner selfølgelig hva du mener, men hadde ikke jeg visst hva respekt var, ville jeg hatt problem med å skjønne dette.

Det er tre viktige faktorer du nevner, og klarer en å være bevisst på disse i praksis tror jeg du har noe bra å bygge på.

Just Ludvig Arnevik sa...

Eg seier meg samd med både deg og Anders i at desse tre faktorane alle bidreg til å skapa eit godt læringsmiljø.

I fyrste avsnittet skriv du om gjensidig respekt, korleis kan du tenkja deg å gå fram i praksis for å oppnå akkurat dette?

Einars blogg sa...

til just: For å oppnå gjensidig¨respekt i praksisen så tror jeg det er viktig å skape et godt forhold til elevene først og fremst. Det mener jeg du kan oppnå med å prøve å snakke med de om skole ting, men også ting som opptar de på fritiden. Jeg tror også det er viktig å vise at det er du som er lederen og at det er du som bestemmer, men også at du viser at du kan være "kompis". Hvis man klarer det tror jeg at man oppnår gjensidig respekt.

Steinar sa...

God helg, Einar, du har svart godt for deg:-)