onsdag 25. februar 2009

Undervisningsplanlegging med vekt på læreren sin rolle og ulike former planer.



Når vi ser på undervisningsplanen kommer den didaktiske trekanten frem som en sentral del.



Det er læreren som har hovedansvaret for planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av selve undervisningen. Læreren må også være dyktig til å tilpasse innholdet til elevene og målene som blir satt. Dette mener jeg er svært viktig for en lærer å tenke mye på. Det er fordi at en lærer må tilpasse det en skal drive undervisning i til elevenes nivå. Det nytter ikke å snakke om multiplikasjon med flersifrede tall og desimaltall hvis ikke elevene har lært det grunnleggende først. Grunnen til at jeg mener dette er at da vil sannsynlig elevene sitte og høre på hva læreren sier, men jeg tror selve læringsutbytte vil bli svært labert.
Inni dette her passer 3 sentrale didaktiske spørsmål:


- Hva? (faginnhold)

- Hvordan? (arbeidsform)

- Hvorfor? (grunngivning)


Dette her er 3 sentrale spørsmål som er svært viktige når man skal planlegge alt fra en enkelt time til en årsplan. Jeg mener at det er viktig at læreren har klart for seg hva faginnholdet er og at læreren behersker faginnholdet han/hun skal drive undervisning i. Grunnen til at hvordan er viktig er fordi at viss det er planlagt hvordan elevene skal arbeide så vil en spare masse tid. Jeg har opplevd og jeg tror mange andre har opplevd som spør kan vi jobbe 2 og 2 sammen osv, har man planlagt dette og gitt klar beskjed til elevene, vil man spare masse tid og man slipper disse gjentatte spørsmålene. Og hvorfor man gjør noe, altså grunngivningen en lærer gir elevene for at de skal lære f. eks algebra er svært viktig. Jeg mener det særlig er viktig for motivasjonen til elevene, fordi hvis ikke engang læreren kan gi de gode grunner hvorfor de skal lære ulike ting så kan man ikke forvente at elevene skal forstå hvorfor heller. Derfor er det svært viktig at læreren klarer å grunngi hvorfor å gi elevene et klart og godt svar når evt. elevene kommer med disse spørsmålene.



Den lærerstyrte planen VS den planstyrte læreren


Dette er noe lærere må være svært fokuserte og oppmerksomme på. Det er alltid læreren som skal ha kontroll på planen og ikke planen som skal styre hva læreren skal gjøre. Hvis læreren blir styrt av planen tror jeg at dette vil føre til at mye av fagstoffet en skal gå gjennom bare vil bli frest gjennom for å holde planen. Noe som fører til at elevene får hatt om alt de skal, men læringsutbyttet tror jeg blitt mye mindre enn hvis man hadde droppet noe av planen og heller kjørt nøye gjennom det en egentlig har kapasitet på. Her er også improvisasjon og det å kunne ta ting litt på ”sparken” viktig, fordi alle har vell opplevd en plan som ikke går helt som den så ut når den ble planlagt. Jeg mener selv at det som kjenne tegner en god lærer er en lærer som klarer å drive undervisningen som gir læringsutbyttet selv om det ikke går sånn en hadde sett det for seg.


Fagsentret og Emnebasert planlegging

Det siste jeg har lyst å ta opp i bloggen for denne gangen er fagsentrert planlegging og emnebasert planlegging. Fagsentrert planlegging går ut på at man planlegger timer for et fag, f. eks 1 time musikk i uka. Denne formen for planlegging krever mindre samarbeid for lærerne, det er noe man kan planlegge selv uten å ta hensyn til andres meninger og er derfor etter min mening lettere og få til og blir kanskje da også den enkleste utveien i en travel skolehverdag. Fra min egen skolegang har jeg storsett bare hatt fagsentrerte timer, noe som jeg ikke mener det er noe galt med. Tvert imot syns jeg som elev at de timene var de jeg fikk mest utbytte fra og vil nok som lærer selv gjøre mye av planleggingen min innen for den fagsentrerte planleggingen.
Den emnesentrete planleggingen er mye mer arbeidskrevende dette er fordi flere lærer blir innblandet i planleggingen. Noe som vil føre til diskusjoner om hvordan ting skal gjøres noe som igjen fører til at planleggingen vil ta lengre tid. Det aspektet med tid tror jeg er det som skremmer lærere for å planlegge på den emnesentrerte måten. Etter litt tenking så prøvde jeg å finne ut hva som er det positive med emnesentrert planlegging. Det jeg kom fram til er at ved emnesentrert planlegging så vil man få en rød tråd i gjennom flere fag enn man vil med fagsentret planlegging. Noe som jeg tror kan være en fordel for mange elever som sliter litt, fordi da vil de kanskje se den røde tråden gjennom flere fag å kanskje da få et bedre læringsutbyttet enn de ville fått ved å bare ha et tema i et enkelt fag.
Jeg som lærer vil nok prøve ut begge måtene å planlegge på, nettopp fordi jeg ser positive og negative aspekter med begge måtene og vil derfor prøve de ut for å se hvordan mestre det å planlegge fagsentret og emnesentrert.



Tilslutt vil jeg ønske alle en god ”vinterferie” ;)

5 kommentarer:

Borghild sa...

Hei Einar! :)

Det var utrolig kjekt å lese innlegget ditt, fordi jeg kunne kjapt se at jeg har gått glipp av litt kunnskaper i ferien. Dere har lært om noe nytt som jeg ikke har lest om enda i alle fall.

Det var flott at du sammenlignet den planstyrte og den lærerstyrte læreren. Du skriver på en enkel måte hva det vil si, men du greier også ut om din mening. At meningen din i dette tilfellet var negativ er bare bra, for man kan ikke alltid være enig med fagbøkene eller andre lærere. Man skal ha egne meninger selv også! :)

Du fortsetter like bra i innlegget ditt og ser på pos. og neg. sider ved fagbasert og emnebasert planlegging, men likevel gjør du en vesentlig forskjell her.
Du er i starten negativ til emnebasert planlegging, men så tar du deg i det, og forsøker å trekke frem de positive sidene. Det er flott! For man skal være åpen for noe nytt også :) Du tar også med egne personlige erfaringer fra din egen skolegang i innlegget, og det liker jeg veldig godt å lese om i innleggene til de andre studentene også.

Ønske? Jeg liker overhodet ikke å skrive på disse ønskene, fordi jeg føler det bare blir som kritikk. Men et tips til deg Einar, kan være å lese gjennom innlegget ditt en gang til før du legger det ut, og se litt på "tunge" setninger i teksten. Dersom du klarer å fikse dette til neste innlegget, blir det nok helt super bra! :)

Håper du likte mine two stars and a wish, og jeg håper du hadde en flott vinterferie! :)

Steinar sa...

Evne til improvisasjon er viktig, og du har rett i at uforutsette ting ofte vil skje- det er et godt utgangspunkt!

Flott at du poengterer at det er læreren som skal ha kontrollen og ikke planen! Det gjelder selvsagt om det er en fag- eller emnebasert plan vi snakker om.

Hvordan kan du som lærer selv "sjekke" at det er du som har kontrollen og ikke planen?

Einars blogg sa...

Hei Borghild:)

Takk for kommentaren.
Og ønske ditt er jeg helt enig i :)


Til Steinar:

Hvordan du kan kontrollere det er det vel ikke noe fasit svar på.
Men jeg tror at hvis du har følesen at du alltid må gå fort gjennom ting for å følge planen. Da har du ikke kontrollen, men da er det planen som kontrollerer. Jeg tror derfor at du som lærer kan kontrollere det med å sette deg ned å vudere om du bruker så mye tid som det trengs på ulike ting, eller om du bare forter deg gjennom for å holde planen. Da tror jeg at at svare vil komme av seg selv.

Slik tror jeg at du som som lærer kan kontrollere at du har kontrollen og at det ikke er planen som kontrollerer deg.

Borghild sa...

hehe....nice einar! du svarte meg :D

Steinar sa...

Ja, eit første skritt er heilt kalrt å vere bevisst på at det er ein fare for at planen kan overta styringa!