søndag 23. november 2008

Den nærmeste utviklingssonen og Stillasbygging

Den nærmeste utviklingssonen og stilasbygging var to sentrale temaer vi hørte mye om denne uka. Begge disse temaene var veldig interesane teamaer å høre og lære om.

Den nærmeste utviklingssonen består av tre soner, det eleven klarer alene, det eleven klarer med mediatorer og den tredje sonen er det eleven klarer sammen med andre. Sonene er knyttet sammen fordi hele tiden vil den nærmeste utviklingssonen til elevene være i utvikling. Dette er pga at elever vil alltid lære mer enn de vet, når de begynner å lære om noe. Når de begynner å lære noe nytt så klarer de ikke alt med engang, men da har de andre som kan hjelpe de. Etterhvert vil de ikke være avhengige av andre personer, da trenger de kanskje bare hjelp fra en mediator. Tilslutt i læringsprosessen vil de takle det de har lært så godt at de kanskje klarer det helt alene. Dette viser da hvordan alle sonen henger sammen og at dette er en prosess der elevene utvikler seg.


Hva så med stillasbygging eller det litt mer stilige navnet "Scaffolding". Det er altså å gi hjelp og støtte i den nærmeste utviklingssonen.
Hovedprinsippet med stillasbygging er at jo større problmer en elev har med å løse et problem, jo mer støtte og veiledning gis. Når den som lærer utvikler seg og blir flinkere vil eleven få stadig mere ansvar.Denne tilbaketrekningen har det stilige navnet "fading". Når dette med stillasbygging ble snakket om i timen tenkte jeg at dette var en lærerjobb. Etterhvert som det kom frem i klassen gikk det også opp for meg at elevene er like viktige som lærerene i stillasbygging. Grunnen er at alle elever er på forskjellige nivåer, da må kanskje læreren være stillasbygger for de "flinkeste" elevene, mens de igjen kan være stillasbyggere til de "svakere" elevene. Dette må ikke gjøre slik at de flinkeste elevene bare blir stillasbyggere til de andre elevene, mens de ikke utvikler seg selv faglig. Det er et poeng hvertfall jeg mener er svært viktig for at "stillasbygging" skal fungere med beste hensikt.


Dette var som sagt to temaer denne uka jeg la spesielt merke til og særlig "stillasbygging" vil jeg prøve å legge merke til å se om det virker like bra ut som det høres, for hvis dette med stillasbygging virker opptimalt tror jeg at både elevene og lærerene har det lettere. Altså det vil skape et miljø som er lettere å lære nye ting i, etter min mening.

4 kommentarer:

Borghild sa...

Hei Einar!
Jeg vet at du så gjerne ville ha en kommentar fra meg, så ja...nå skal du få den :D
Hvilke mediatorer bruker du mye i dagliglivet ditt, og som du ser på som svært nødvendige?
Bare hyggelig Einar ! :)
Heheh...Med hilsen Borghild

Heidi G. sa...

Hei Einar!
Jeg leste at du delte den nærmeste utviklingssonen inn i tre deler, men sånn jeg har forstått det er det bare to:) Du skriver at samhandling med andre er en sone for seg selv, men er ikke dette også en del av mediatorsonen? Menneskene rundt oss, om det er lærer eller medelever, fungerer også som en hjelp til læring, altså mediatorer. Ellers er jeg enig med deg i at det var veldig interessant å høre om den nærmeste utviklingssonen og stillasbygging. Som du skriver kan det nok være en fordel å få elevene med på stillasbyggingen for hverandre. Så lenge læreren ikke trekker seg helt tilbake!

Anonym sa...

Hei, bra innlegg. Liker at du mener at elevene kan fungere som stilasbyggere for hverandre, og at det ikke bare er læreren som kan fungere som mediator. Du sier at du ser at "flinke" elever kan stoppe opp dersom de kun skal være stilas, men tror du ikkje de vil lære mye av å være stilas for hverandre? At det er en del egenskaper som vert utvilka da. Tenker da spesielt på de grunnleggende kunnskapen i LK 06. Hva tror du om dette?

Steinar sa...

Hei! Jeg merket meg også Heidi sitt poeng, andre mennesker, datamaskiner etc er alle mediatorer for en lærende i utvikling- så jeg opererer også med to soner, den aktuelle (solo) og den potensielle (med hjelpemidler)

Hva innebærer "fading" for deg i praksis? Hvordan kan du som lærer "fade" i en læringssituasjon?