søndag 16. november 2008

Konstruktivismen

Konstruktvismen er av den oppfattningen at kunnskap ikke kan overføres .
Og konstruktivismen har eleven i fokus, i tillegg mener den at hjernen har hjelpemidler og det er noe jeg er helt enig i. Fordi hjernen selv som en enkelt enhet kan ikke lære seg mye, men når den får f.eks sansene til oss mennesker som et hjelpemiddel lærer den f.eks at sitron smaker surt. Og slike ting viser bare hvor viktig samspillet mellom hjernen og sansene til mennesker er svært viktig i forhold til kunnskap vi skal tilegne oss over tid.


En annen ting du kan si konstruktivismen står for er prøving og feiling. Det er noe jeg også ser på som svært essensielt når det gjelder læring. Fordi for å lære noe så må man også tørre og feile. Hvis man aldri skal tørre å feile så vil man vanskligere tilegne seg kunnskap pga frykten for at man skal ta feil. Men hvis man da er så "uheldig" og tar feil så vil man bli rettet og da har man hvertfall hørt hva som er det riktige så er det opptil oss selv om man vil tilegne oss den kunnskapen. Altså kunnskap må tilegnes og bearbeides og deretter konstrueres.



Utgangspunktet er at konstruktivismen aviser at kunnskap er objektive sannheter som kan overføres mellom mennesker, aviser objektiv virkliget.
Og at alle ser på forskjellig på ting, altså at det er veldig subjektiv. Dette er noe jeg kan kjenne meg igjen i for mange sier at man skal se objektiv på noe, men alle uansett hva det er så ser man egentlig subjektiv på det. For alle ser på forskjellig på ting uansett hva det er, så ha har man sitt eget syn og dette uansett hvor objektiv man sier man skal være.


Dette var kort hva konstruktvismen er og hva den står for og hvor jeg stiller meg i forhold til konstruktivismen.

2 kommentarer:

Linn Eide sa...

Heisann=)

Jeg syns du hadde fått med mange gode poeng i det du skriver. Jeg syns det er veldig bra at du tar utgangspunkt i det som du mener om konstruktivismen. Det at du drar frem eksempler som at sitron smaker surt er bra, det viser hva du mener, med samspillet mellom hjernen og sansene.

At du tar med det med prøving og feiling er utrollig viktig, jeg er helt enig med deg om at man må kunne tørre og feile, for å lære.

En god blogg=)

Steinar sa...

Godt poeng at det ikkje går an å sjå objektiv på saker og ting, det er heilt i tråd med eit konstruktivistisk syn.

Elles så skriv du at konstruktivisme i stor grad er prøving og feiling, men i tillegg trengst eit anna, svært så viktig element for at vi skal lære. Kva er det?