fredag 7. november 2008

Hukommelsesteknikkar

Jeg viste at det fantes mange ulike hukommelsetekninkkar, men selv har jeg aldri vært bevist på hva jeg gjøre og hvilken teknikk jeg bruker når jeg trenger å huske ting. Men etter den timen i pedagogikk der vi hadde om ulike teknikker fikk jeg en mere reflektert tankegang om slike hukommelseteknikker.

Ta f. eks "chunking" det har jeg aldri tenkt på at jeg selv har gjort, men etter denne timen i pedagogikk, ser jeg at jeg bruker denne metoden hvergang jeg skal huske mange tall. Det kan f. eks være et telefonnummer. Og jeg synest det er en helt genial strategi fordi det er mye enklere å huske 96846544 som 96 84 65 44, enn å huske hvert enkelt tall.

En annen metode vi så på i pedagogikken var denne tekninkken med ruta du skulle lage deg for å huske ting. Denne teknikken hadde jeg aldri prøvd på og før jeg prøvde hadde jeg ikke særlig stor tro på den, men den fungerte glimrende for meg. Men det er ikke sikkert den fungerer for alle, for slike teknikker kan fungere for noen, mens en annen teknikk fungerer for andre.

Den teknikken jeg har brukt mest og sikkert kommer til å bruke mest av i fremtiden er den gode gammeldagse teknikken "pugging og repitisjon". Pugging kan være bra, men jeg selv vet at mye av det jeg pugger faller ut etter hvert. Det er der når jeg trenger det, men etter en stund etter f. eks prøve/eksamen så blir det mer og mer borte. Det er har repitisjon kommer inn i bilde, for hvis man repeterer det man har pugget og kan der og da så vil kunnskapen bli mer og mer lagret. Et eks på dette er gangetabellen som mange elever må pugge og repetere tilslutt sitter den automatisk slik at man slipper å tenke på 7*6 er f.eks.

Skumlesning er også en teknikk, og den er også veldig bra hvertfall for min del og jeg får mye ut av det. For til f. eks eksamner så har du mye stoff som du skal ta til deg og da blir det mye lesning. Dette betyr at du ikke kan lese alt like nøye derfor er det viktig og kunne skumlese og sile ut det som er viktig og hva som ikke er fult så viktig.

3 kommentarer:

Ole Johannes sa...

Hei! Er heilt enig me deg i det du skriver, fekk sånn skikkeli aha opplevelse eg og i den timen. Å den ruta eg lagte for å huske landa sitter som eit skudd endå:) Så det var mykje nytt å læra for meg den timen, kanskje eg skal klare å huske litt meir ting nå i framtida, nå så me har lert om hukommelsesstrategiar:)

Steinar sa...

Bra at du begynner å bli metakognitivt bevisst!!

Du skriver også at du har hatt suksess med pugging, et interessant spørsmål er om pugging fungerer for deg i alle fag? Eller er det noen fag du ikke kan pugge deg til, i tilfelle hvilke og hvorfor?

Einars blogg sa...

Pugging har fungert i mange fag for meg, når jeg tenker meg om har det fungert i stortsett alle fag. Og jeg tror faktisk at det kan fungere i alle fag, men at det er lettere i noen fag enn andre. Det er fordi i noen fag må du ha mer forståelse for enn i andre. Ta f. eks historie, der er det mye faktastoff som du skal ta til deg, da har hvertfall pugging fungert for meg, mens i matematikk der du må ha en litt mer dypere forståelse fungerer ikke pugging godt for meg. Og pugging fungerer også best for meg hvis jeg har noe interesse for det jeg pugger, men det er vel noe som gjelder for alle vil jeg tro. At hvis du leser noe du intresserer deg for så tar du det lettere til deg.