søndag 30. november 2008

Læringsteorier

En læringsteori er teorier om hvordan en kan lære bort kunnskap til en eller flere personer. Jeg mener at lærere bør en ha innsikt i flere ulike læringsteorier slik at man har den egenskapen at man kan bruke de ulike læringsteoriene slik at man kan tilpasse opplæringen.




Som sagt finnes det mange ulike læringsteorier her er noen av de som finnest: behavioristisk læringsteori, kognitiv læringsteori, konstruktivistisk læringsteori, neobehavioristisk læringsteori, sosial-kognitiv læringsteori og sosiokulturell læringsteori. Etter min mening så bør som nevnt tidligere lærerne ha kunnskap om flere ulike læringsteorier slik at man ikke bare prøver å lære vekk kunnskap til elevene på samme måte alltid og at man ikke bruker samme måten på å alle elever. Grunnen til det er at alle elever har forskjellige måter å tilegne seg kunnskap på, dermed blir det feil å bruke en læringsteori på alle, fordi da vil noen ha godt utbytte av det, mens andre ingen utbytte.




Når det gjelder læringsteorier tror jeg også det er veldig viktig at lærere ser på alle med et åpent syn. Og at ingen lærere ser på sitt syn på læringsteorier som det riktige synet, fordi da går de glipp av mye som de andre læringsteorien som de ikke liker har. Etter min mening har alle læringsteoriene noe godt i seg, derfor vil du alltid finne noe i alle læringsteorier du kan bruke i forskjellige tilfeller. Derfor vil hvertfall jeg prøve å ha et åpent syn på læringsteoriene, men selvsagt så vil alle finne seg en eller noen læringsteorier de liker bedre enn andre. Dette er helt naturlig for uansett hva det er så vil du alltid like noe og noe liker du i mindre grad også når det gjelder læringsteorier.

4 kommentarer:

Borghild sa...

Bra innlegg Einar, hehe....har du forsøkt å forlenge det med ekstra store mellomrom? (Det var litt avslørende). Men Einar, du må ikke tenke på lengden, det er hvor god teksten din er som teller! :)
Du skriver at man som lærer bør ha kunnskaper om ulike læringsstrategier, og man bør ha et åpent syn. Jeg er helt enig med deg, det er så absolutt to gode og viktige poeng. Hvordan har du selv hatt det som elev Einar? Hvilke læringsstrategier har du brukt/ bruker? Har noen av dine tidligere lærere oppfordret deg til metakognisjon?

Einars blogg sa...

Heei;D svarer på det første spm nå, dramaøving så resten av spørsmålet vil bli besvart senere. Fack ble nok avslørt der ja, men fint med litt luft mellom avsnittene;)To Be Continued;D

Steinar sa...

ja, eg og håpar det kjem ei fortsetjing her, ei med litt meir fagleg fokus....dette første var svært så generelt og seier eigenleg lite. Kva meiner du for eksempel om Gardner sin MI-teori, korleis kan den brukast i skulen?

Einars blogg sa...

Nå skal du få litt mer faglighet, og merket selv at det ble et litt overfladisk innlegg.

Gardner sin MI-teori fokuserer på hvor forskjellige elevene er.Utgangspunktet er hva barn kan og hva de kan lære. Han fokuserte altså på elevenes sterkeste sider. Det med å fokusere på elevenes sterkeste sider er jeg veldig enig med, pga at jeg tror det vil bygge under elevens selvtilit å gi motivasjon til å lære seg det en ikke er så god til. MI- teorien består av 8 typer intelligense:

Språklig intelligens
Logisk – matematisk intelligens
Romlig intelligens
Kroppslig – kinestetisk intelligens
Musikalsk intelligens
Interpersonlig intelligens
Intrapersonlig intelligens
Naturalistisk intelligens

Og hvordan den kan brukest i skolen. Altså jeg tror også at alle ein form for intelligens, at alle er flink til noe. Jeg syns dermed at alle på en eller annen måte bør få oppleve det å ha en følelse av suksess når det gjelder skolegangen sin. Etter min mening bør læreren prøve å gjøre det slik alt flest mulig av elevene får brukt sin form for intellingense enten det er språklig intelligens eller kroppslig intelligens. Håper dette var et innlegg med litt mer faglig innhold, og at jeg er tilgitt:)?